info@sporteopathy.com  |  +46 70 756 743 34
Follow us :-

Muskelbristning

En idrottsskada som är vanligt förekommande är muskelbristning. Denna kan uppstå vid explosiv aktivitet. Bland de som är i riskzonen att drabbas finns bland annat fotbollsspelare och friidrottare. Du kan även få en muskelbristning om du utför upprepade ensidiga rörelser eller om du har försvagade muskler på grund av ålder eller brist på träning.

Många små muskelfiber är det som en muskel är uppbyggd av. Om man utsätter muskeln för överbelastning kan det leda till en muskelbristning eller sträckning. Det innebär att en eller flera muskelfibrer går av.

Det finns två olika sorters muskelbristningar; Sträckning eller Sträckskador- Distentionsruptur samt Direkt trauma- Kompressionsruptur.

Vanliga muskelbristningar samt var de förekommer;

* Bristning i främre lårmuskeln

* Bristning i bakre lårmuskeln (hamstringsruptur)

* Bristning i vadmuskelaturen

* Bristning i ljumsken

* Bristning i raka bukmuskeln

* Muskelbristning i axelpartiet

* Bristning i raka lårmuskeln

* Bristning i stora höftböjaren (M. Iliopsoas)

Samt att det även kan uppstå på en mängd fler ställen!

Om vi går tillbaka till de två olika typer av muskelbristningar som kan se, så uppstår sträckskador eller sträckning i muskel-sen-övergången i samband med maximalt muskelarbete. De områden på kroppen som detta oftast sker är baksida lår, insida lårmuskler, stora vadmuskel men även andra muskler kan drabbas. När du drabbas kan du känna av en huggande smärta från din muskel samt en ömhet eller svaghet som följer på det.

Direkt trauma är en form av muskelbristning som sker när en muskel mottar en spark eller ett slag eller någon annan form av våld direkt mot sig. Ofta sker detta på framsida lår och kallas med andra namn för lårkaka.

Du kan själv göra saker för att minska risken för att du drabbas av en muskelbristning. Se till att värma upp ordentligt innan träning. Vid kallare väder kan du se till att ha varma kläder för att hela tiden hålla musklerna varma. Om du är otränad, börja i lagom takt för att undvika muskelbristningar.

Om du drabbats av en muskelbristning kan du få hjälp av en naprapat eller kiropraktor.