info@sporteopathy.com  |  +46 70 756 743 34
Follow us :-

Hälsporre

Hälsporre är inte en specifik idrottsskada, men det kan drabba många idrottare. Hälsporre benämns även som Plantar fasciit. Drabbas du så är det så att du får en skada på själva senstråket som sitter under foten. Detta senstråk har du för att bågen på hålfoten ska stödjas och inte sjunka ihop när det blir belastning. Om du tar ett steg eller om du står still, blir det en dragbelastning i själva senstråket och i fästet samt en tryckbelastning från underlaget. Skulle denna belastning bli allt för stor, så kommer du att få en skada och det gör ont.

Det händer att det blir slags påbyggnad under hälen som ser ut som en sporre eller en krok, när man gör en röntgen. Det är därför denna skada brukar kallas för hälsporre. Det kan finnas flera anledningar till att en vuxen drabbas av hälsporre. Bland annat kan det bero på att du bytt skor nyligen eller att du använder skor med en tunn sula som inte dämpar stegen.

Hälsporre används som en slags vardaglig benämning på smärta under hälen som har orsakats av en skada eller som har orsakats av en irritation av plantarfascians fäste mot hälbenet. Ska man dock tala i medicinska termer så är det inte korrekt benämning. Man har valt att kalla det så på grund av hur skadan kan se ut. Detta då du kan få ett slags benutskott som bildas ut från hälbenet vid plantarfascians fäste. Om du har en långvarig tung belastning eller får upprepade småskador i plantarfascians fäste så kan det leda till att du får som ett utskott, eller påbyggnad på hälbenet. Den korrekta medicinska termen är plantar fasciit och plantar fascialgi, där plantar fasciit betyder inflammation i plantarfascian och plantar fascialgi betyder smärta från plantarfascian.

Symptomen kan vara olika om du har drabbats av hälsporre. Dock är det vanligt med smärta under hälen eller på insidan av hälen när du går och står. Hälsporren i sig gör inte ont, utan det är senfästet. Om du har stora besvär kan du även känna smärta trots att du vilar. Samma sak om du har haft hälsporre en längre tid, så kan det börja göra ont i bakkanten eller utsidan av hälbenet eller utsidan av mellanfoten och ibland även upp längs underbenet.

Hälsporre brukar för det mesta kunna läka ut helt av sig självt. Dock kan det ta upp till 1,5 år innan du är av med den. Skulle du dessutom fortsätta med aktiviteter som provocerar hälsporren och skadan så kan det ta ännu längre tid.

Det finns en hel del behandlingar av hälsporre. En del av dem är till för att lindra smärtan och andra för att öka chanserna till att läka snabbare. Du kan vila, en så kallad aktiv vila. Du kan bytta skor, använda hälsporreinlägg eller fotbäddar. Det finns även behandlingar som går ut på att tejpa hälsporre, använda sig av stötvågsbehandling eller massage. Dry needling och strechövningar kan även det vara effektivt.

Har du extrema besvär, tala med din naprapat, kiropraktor eller en ortopedtekniker. Hos en läkare kan du som lider av extrema smärtor få en kortisonspruta i hälen. I allra värsta fall kan du komma att behöva en operation.

Hälsporreinlägg

Om du drabbats av hälsporre, så kan det vara bra med ett hälsporreinlägg. Det kan även kallas för skoinlägg eller hälkoppsinlägg. Det finns många benämningar på det som egentligen är samma sak. Det vill säga en individuellt formad eller gjuten inläggssula för skon som kan korrigera felställningar samt ge stöd, avlastning och komfort. Det som kan skilja dem åt är vad de är i för material, tillverkningsmetod av dem samt hur de ser ut. Ortopediska hälkoppsinlägg är en mycket bra

behandling vid hälsporre. Det finns även en mängd olika gelékuddar och tryckavlastande mjuka inlägg att köpa till dina skor. Ännu bättre är det med en individuellt avgjuten ortos eller ortopediskt skoinlägg.

Ont i hälsenan

Ont i hälsenan och hälsenefäste orsakas allt som oftast på grund av överbelastning. Det kan i stort sett drabba vem som helst oavsett om man idrottar eller inte. Man brukar benämna ont i hälsenan med hälseneinflammation. Dock är det inte en inflammation, smärtan beror på andra orsaker. Det är främst vuxna som blir drabbade. Dock kan även barn drabbas. Man kan känna av överbelastning och smärta i själva hälsenefästet på baksidan av hälbenet och då känner man av smärta och stelhet särskilt om man vilat eller stiger upp på morgonen.

Hälseneinflammation och ont i hälsenan kräver ofta en behandling. Effektiva metoder är bland annat stötvågsbehandling och tvärfriktionsmassage kombinerat med egenvård. Skoinlägg samt specialskor är även det bra att använda sig av.